Léčba keratokonusu implantací Ferrara ringů

O léčbě

Implantace intrastromálních prstenců (ICRS) nebo jiným názvem Ferrara ringů, což jsou implantáty využívající se při léčbě pokročilého stadia keratokonu, představuje účinnou léčbu pokročilých stádií keratokonu. U Ferrara ringu se jedná o půlkruhovitý implantát ze speciálního materiálu (polymetylakrylát), který má v průřezu trojúhelníkový tvar. Vhodná velikost keraringů se vypočítá pomocí speciálních kalkulaček výrobce podle zadaných parametrů pacientovy rohovky.

Ferrara ringy iClinic očná klinika - Keratokonus

Operace

Při samotném chirurgickém zákroku, který probíhá v lokální anestezii a trvá přibližně 15 až 30 minut, se Ferrara ringy implantují do pacientovy rohovky pomocí speciální „tunelové“ techniky v počtu jednoho nebo dvou kusů. Tunel se vytváří pomocí precizního femtosekundového laseru. Femtolaser v rohovce vytvoří přístupové „tunely“ bez použití skalpelu, přičemž následně chirurg přes vytvořené tunely zasune půlkruhové implantáty do rohovky. Tímto zákrokem se nadměrné vyklenutí rohovky zastabilizuje, zlepší se zraková ostrost a sníží se dioptrie.

Po zákroku se pacientovi naloží na oko ochranná kontaktní čočka, která se vyjme přibližně 4 dny po zákroku.

Po operací

Pooperační kontrolu je nutné absolvovat hned druhý den po zákroku. Po operaci si pacient kape lokální antibiotika a kortikoidy. Doporučená je aplikace fluorochinolonových antibiotik 3 až 5krát denně po dobu 7 dnů, s tím, že aplikace v den operace je každé 2 hodiny až do půlnoci. Kapky obsahující kortikoidy se aplikují déle. Doporučená je i aplikace umělých slz pro zvýšení komfortu pacienta.

Pooperační režim je individuální, doporučujeme zůstat v domácím ošetření (pracenceschopnost) alespoň v rozsahu 3 – 5 dní.  Pacienti by se měli vyvarovat tření očí a dávat pozor na to, aby se při sprchování nedostala voda do očí. Minimálně 2 týdny by neměly navštěvovat sauny, wellness centra, plovárny a zařízení podobného charakteru.

Pacient může pociťovat v očích určité nepohodlí, pálení, pocit cizího tělesa, může mít nestabilní vidění a halo efekty až do 3 měsíců od absolvování zákroku.

Ferrara ring iClinic očná klinika - Keratokonus

Výhody:

• Zlepšení vidění: Implantace Ferrara ringů může u pacientů s keratokonusem značně zlepšit vidění. Ferrara ringy zpevňují rohovku a snižují její kuželovité vyboulení, čímž se koriguje refrakční chyba a zkreslení obrazu.
  • Snížení citlivosti na světlo: Citlivost na světlo a světlomety je běžným příznakem keratokonu. Implantace Ferrara ringů dokáže tuto citlivost snížit a zlepšit tak komfort pacienta při běžných denních aktivitách.
  • Zpomalení nebo zastavení progrese onemocnění: Keratokonus je progresivní onemocnění, což znamená, že se časem zhoršuje. Implantace Ferrara ringů může zpomalit nebo zastavit progresi onemocnění, čímž se zabrání dalšímu zhoršování vidění a nutnosti transplantace rohovky.
  • Oddálení nebo odstranění nutnosti transplantace rohovky: Transplantace rohovky je invazivní a složitý chirurgický zákrok, který se doporučuje pouze v závažných případech keratokonu. Implantace Ferrara ringů může u některých pacientů oddálit nebo zcela odstranit potřebu transplantace rohovky.
  • Rychlá rekonvalescence: Implantace Ferrara ringů je ambulantní zákrok, který se provádí v lokální anestezii. Pacient se po zákroku může vrátit domů ve stejný den a rekonvalescence je obvykle rychlá a bezbolestná.
  • Zlepšení kvality života: Keratokonus může mít značný vliv na kvalitu života pacienta. Implantace Ferrara ringů dokáže zlepšit vidění, snížit citlivost na světlo a zpomalit progresi onemocnění, čímž se celkově zlepší kvalita života pacienta.

Rizika a možné komplikace

Stejně jako u jiných chirurgických zákroků, i implantace intrastromálních prstenců je spojena s riziky a možnými komplikacemi.

Možné komplikace:

• penetrace rohovky (ať už do přední komory nebo přes epitel): může k ní dojít například při vytváření přístupového tunelu v rohovce;
  • pooperační infekce;
  • decentrace nebo posun implantátu: může vzniknout například nadměrným třením očí;
  • halo efekty: vnímání rozptýlených světel především v noci ale i ve dne.

MÁTE ZÁJEM O KONZULTACI NEBO VYŠETŘENÍ?

OBJEDNEJTE SE JEŠTĚ DNES

Aké máte ťažkosti?